För jag har tagit studenten!


Solen sken och jag vaknade med en sprudlande glädje i hela kroppen. Studentdagen var äntligen kommen! Det kändes som att det var min dag. Äntligen kunde jag avsluta ett kapitel, gå vidare och börja om på nytt. Jag klädde på mig mina studentkläder och satte mössan på huvudet, sedan åkte vi iväg; Jag, mamma och pappa. Jag kände solens värme mot mig och tog ett lättat andetag, nu var det äntligen dags.

Vi anlände till stadhuset där ceremonin skulle äga rum, gick in och skildes åt. Mamma och Pappa gick och satte sig på sina platser och jag anslöt mig till mina skolkamrater. Vår rektor ropade upp och en efter en och vi gick in i salen på led och vi fick gå upp och ta emot våra utmärkelser på scenen. "Sophia Quinn" ropade rektorn slutligen och det blev min tur att gå upp. Mina prestationer i skolan ledde till att jag fick högsta hedersbetyg och blev utsedd till avgångsårets hederstalare. Att gå upp och tala inför alla dessa människor var förmodligen det mest otäcka jag varit med om, men det kändes ändå som en vinst. Jag harklade mig. "Kära avgångselever, vi står här idag för att minnas vad vi har varit med om och för att fira vår kommande framtid. Jag måste erkänna att det inte alltid har varit lätt, och jag är säker på att många av er känner detsamma, men vi tog oss igenom allas våra olika svåra stunder och nu står vi här idag. Vi klarade det! Och det är förmodligen den största bedriften i våra liv såhär långt. Ett fyrfaldigt leve för oss alla, vi leve. Hipp hipp!" Hela lokalen började dundra "Hurra! Hurra! Hurra! Hurra!" Alla föll in i ett jubel. Jag log och vände mig mot rektorn som räckte över utmärkelsen som klassens kändis tillsammans med mitt betygsdokument, sedan kramade och gratulerade hon mig. Kanske var jag inte så ensam som jag känt mig under åren. 

Efter ceremonin gick vi alla ut och jag föll i en enorm lycka. Jag tittade på mitt betygsdokument och kände mig som en riktig vinnare. Jag ville bara jubla och var så glad att jag knappt visste vart jag skulle ta vägen. Jag klarade det! och nu hade jag hela livet framför mig.

Jag möttes upp med mamma och pappa utanför och mamma räckte över en present. "Grattis till studenten min älskade unge!" Utbrast hon alldeles tårögd av stolthet.

"Åååh! tack mamma!" svarade jag extatiskt och tog emot presenten.

Pappa kom rusande emot mig och jublade "Wohoo! Du fixade det! Jag är så stolt över dig, Soph!"

Jag log så stort jag bara kunde och slängde mig i hans armar för att ge honom en kram.

Sedan åkte vi hem och åt en somrig lunch tillsammans för att fira.
Senare under dagen fortsatte jag att jobba på mina arbetsprover. Jag hade bestämt mig för att söka till konstprogrammet nu när jag var klar med gymnasiet och inte riktigt visste vad jag egentligen ville jobba med. Jag visste att jag ville göra någonting kreativt och inte bara en enda sak. Jag ville kunna göra olika saker och ha en karriär som bestod av lite allt möjligt, jag visste bara inte hur jag skulle bära mig åt för att göra det. Därför ville jag plugga för att få lite mer erfarenhet inom det kreativa området. Jag var klar med det mesta inför ansökningen, alla praktiska uppgifter var klara, nu hade jag bara det teoretiska kvar. Jag skrev det teoretiska provet, lade det i ett kuvert, packade mina praktiska prover och dagen efter åkte jag och mamma till postkontoret för att skicka iväg alltihop. 

Pssst... kolla in DET HÄR.


Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej).

Blogg/Hemsida:

Din kommentar: