Ett nytt hem.


Dane har fått en fast tjänst i kommunstyrelsen med riktigt bra lön, och han kan inte sluta tänka på att flytta hemifrån. Han spenderar det mesta av sin fritid med att surfa runt på olika bostadssidor på internet. Efter ett tag hittade han en annons som var väldigt intressant.

Dane: Vad gör du Ry?
Ryan: Skriver lite, eller kladdar rättare sagt, det blir inget vettigt av det här... Hurså?
Dane: Näe inget speciellt, jag ville bara säga att jag hittade ett jättefint hus på nätet.
Ryan: Okej?
Dane: Ja, det ligger jättefint precis vid vattnet och det är utsikt mot bergen från alla håll. Det är några år gammalt, men nyrenoverat. Det har en pool också, och en ordentlig grind vid infarten. Det var verkligen jättefint.
Ryan: Låter som att du vill bo där, haha.
Dane: Ohja! Det var inte så jättedyrt ändå med tanke på läget och skicket på huset... Men jag vet inte om vi skulle ha råd i alla fall.

Ryan: Men du... Varför inte egentligen? Vad kostade det?
Dane: runt 200000 simdaler...
Ryan: Vi kanske ska sätta oss och räkna. Jag har ju arvet från mina föräldrar och eftersom att du har ett fast jobb så borde vi kunna få lån.
Dane: Jo det är ju sant i och för sig. Jag tänkte inte på arvet så jag satt och funderade på hur tusan vi skulle få ihop kontantinsatsen.
Ryan: Det verkar som att det är middag nu, jag ska bara lägga undan datorn. Men vi räknar ihop allt innan vi går och lägger oss ikväll.
Dane: Okej, det blir bra.

På kvällen lade sig killarna i sängen och gick igenom alla viktiga aspekter i att äga en bostad, de räknade ut hur mycket det skulle kosta, dels att flytta och dels vad det skulle kosta att betala av lånet. Det viktigaste var ju att ekonomin skulle gå runt.

Ryan: När är visningen?
Dane: Om några dagar.
Ryan: Okej, då bestämmer vi att vi går och tittar. Sedan om vi tycker om det efter visningen så kontaktar vi banken och ansöker om lån och så lägger vi ett bud.
Dane: Bra! Så vi ska göra det här nu? *leende* 
Ryan: Det verkar så, haha, det känns helt overkligt att vi ens funderar på det.
Dane: Vad vuxen man blev helt plötsligt.
Ryan: Ohja!

Några dagar senare gick killarna på husvisning direkt när Dane kom hem från jobbet. Huset var verkligen lika fint som de förväntade sig och de blev helt förälskade i det. Som de hade kommit överrens om valde de därför att ta chansen och de lade ett bud. Ett par dagar därefter ringde mäklaren med goda nyheter.

Hallå. Hej. Ja det är jag. Okej? Mm. Va? Är det sant? Det här känns helt galet. Haha. Tack så mycket! Ja det var verkligen glada nyheter. Tack! Yes. Ja det gör vi. Absolut. Hejdå.

Dane: Ryan! Kom ner!
Ryan: Jag kommer!
Dane: Du kan aldrig gissa vad som just hände!
Ryan: Nej, vad är det?
Dane: Mäklaren ringde.
Ryan: Okej? Vad sade hon?
Dane: Vi fick huset!

Ryan: VA?! Men gud! Shit vad roligt! Oh my god, vi äger ett hus!
Dane: Jaa det gör vi! Helt sjukt! Jag skrek nästan i telefonen, tur att jag lyckades hålla mig.
Ryan: Dane, vi ska flytta.
Dane: Jag veeeeet! Hahaha.

Nu var det bara för killarna att få tag på flyttlådor och packa ihop sina saker. Efter att ha bott med Alison sedan tonåren var det inom en snar framtid dags att ta ett nytt steg i livet. Det kändes lite tungt att lämna så många fina minnen bakom sig och flyga ur boet, men samtidigt var de lyckliga och förväntansfulla för att få ha någonting alldeles eget.

Efter några veckor var flyttbilen lastad med lådor och det var äntligen dags för killarna att bege sig till sin alldeles egna bostad. Det var förmodligen det svåraste avskedet någonsin för allihopa men samtidigt var både Alison och Gregorio väldigt stolta över att se Ryan och Dane ta ett stort kliv och bli lite mer vuxna.

Dane: Alison, vad skulle vi ha gjort om inte du fanns? Jag vet i alla fall att jag har så mycket att tacka för, så mycket att inte ens ord kan beskriva. Du tog emot mig i ditt hem när jag inte hade någonting, du är som en skyddande ängel. Tack så hemskt mycket för att vi har fått bo här i alla dessa år!
Alison: Åh, vännen min! Det har varit ett rent nöje att ha er här. *en tår rinner ned för kinden*

Efter många kramar och en del glädjetårar vinkade killarna av Alison och Gregorio från lastbilen innan de åkte iväg. Nu var de äntligen helt självständiga.
Snart var de framme och de kunde inte uttrycka annat än glädje över att de hade ett helt eget, stort hus med grind, pool och fantastisk utsikt. Innan de bar in alla lådor så stannade de upp en stund och försökte förstå att det var sant, medan de höll om varandra.

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej).

Blogg/Hemsida:

Din kommentar: