Snödag.


Jag vaknade på morgonen och såg att det hade kommit mycket snö under natten. Jag tog upp min mobil och precis som jag hade kunnat ana låg det ett mail där från skolan. Dagen var inställd. Efter att ha spenderat några extra minuter i sängen bara för att jag kunde gick jag lugnt och avslappnat ned i köket och gjorde i ordning frukost. "Ska inte du till skolan?" frågade mamma. Jag skakade på huvudet och svarade "Nope, snödag".

Mamma var tvungen att åka iväg på ett gig så jag och pappa passade på att spendera förmiddagen tillsammans. Vi bestämde oss för att bygga en snögubbe i trädgården.

Vi höll på ett tag, pratade och skrattade, och till slut blev vi klara. Det blev en riktigt fin gubbe.

Lite senare på eftermiddagen skickade jag iväg ett sms till Nellie och frågade om vi kunde hänga och hon verkade bli jätteglad.

Vi sågs vid ett café ganska nära där jag bor. Tydligen bor hon i det lilla huset precis predvid vita palatset där mamma växte upp. Direkt när Nellie såg mig gav hon ifrån sig ett stort leende och vinkade innan hon kom fram och hälsade.

Vi stod utanför och pratade en kort stund innan det blev för kallt.

Sedan gick vi in i caféet, köpte varsin kopp te och satte oss vid ett litet bord. Vi pratade om allt och ingenting i timmar och Nellie berättade att hon och hennes pappa nyss flyttat till stan, och att de har det ganska knapert nu efter att hennes mamma gått bort. Jag kunde inte undgå att fångas av hennes magiska isblå ögon. Jag fick som en märklig känsla av lugn i kroppen. Hur kunde någon som varit med om så mycket vara så harmonisk som Nellie?

Det började bli sent och dags för oss att bege oss hemåt och vi tog farväl med en kram. Nellie's hand strök mitt bakhuvud och jag kände hur håren i nacken reste sig av spänning.

Hon strök handen mot min arm efteråt som om hon inte ville släppa taget om mig och jag kunde inte låta bli att känna elektriciteten mellan oss.

Jag tittade bort i några sekunder och vi fnittrade försiktigt för att döda tystnaden.

Och sedan kramades vi igen innan vi skiljdes åt.

När jag kom hem höll mamma på att plocka bort disken efter middagen. De verkade ha suttit kvar vid bordet ganska länge eftersom att klockan nästan var tio på kvällen. 

"Vart har du varit?" frågade pappa när jag tog fram resterna ur kylskåpet.

Jag satte mig vid bordet och svarade "Med en kompis..."
Mamma och pappa verkade överraskade och glada över att jag träffat en vän så de satte sig igen och bad mig berätta, så det gjorde jag.

Pssst... Jag har nyligen blivit en regelbunden tedrickare och utforskar just nu den världen. Så jag hittade en sida som heter tekungen.se och det verkar som ett riktigt bra ställe. Gillar ni som jag att känna er extra vuxna (eller inte) över en kopp te så skulle jag rekommendera att ni klickar HÄR.

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej).

Blogg/Hemsida:

Din kommentar: